domingo, 21 de mayo de 2017

El temps en Educació Infantil

El temps es tracta d'un concepte difícil de definir i concretar. El concepte de temps és el que dóna sentit a l'ensenyança de la història. És una magnitud física amb què mesurem el transcurs entre esdeveniments o canvis. És, per tant, l'espai entre un canvi i un altre.
El temps en l'ensenyança ha sigut contrarestat i definit per diferents autors, dels quals destaquem:



Jean Piaget
Calvani
Egan
Temps viscut: freqüències i ritmes.
Temps percebut: passat, present i futur.
Temps concebut: simultaneïtat i duració.
Marc.
Esdeveniment inicial.
Temptativa.
Conseqüència.
Reaccions.

Imatges mentals. Aprenen bé des de l'abstracte al concret.


De la mateixa forma podem dir que les característiques del temps són: 
  • Irreversible.
  • Inseparable de l'espai.
  • Relatiu.
  • Múltiples significats.
Depenent de l'edat dels xiquets i les xiquetes els seus aprenentatges en la progressió temporal seràn d'una forma o d'altra, com podem veure a la taula que hi ha a continuació:

Abans dels 2 anys
        Sentit temporal a partir de ritmes naturals.
        Pareix comprendre la paraula “ara”
        Comença a usar hui (ara mateix).
        Només hi ha el present en relació amb un objecte de desig.

2-3 anys
        Expressions temporals de l'àmbit familiar (espera un minut, de pressa, etc.)
        Distingix present i passat en el marc del dia (matí i vesprada).
        Organització del temps en esquemes sociofamiliars.

3-4 anys
        Duracions com tota la setmana i anys.
        Usa bé els temps verbals del passat, present i futur.
        Palmejar ritmes senzills.
4-5 anys
        Coneix la seua edat.
        Sap si és al matí o a la vesprada.
        Comença a contestar usant abans i després.
        Resol problemes físics.
        Primeres simultaneïtats (al mateix temps).

5-6 anys
        Comença a preguntar-se quan succeiran les coses.
        Sap en quin dia de la setmana es trova.
        És conscient del passat "abans que nasquera".
        Desenvolupament de la memòria
        Sap ordenar els moments d'una narració.


A continuació, adjunte un vídeo amb què treballe a classe, per a relaxar els xiquets i les xiquetes i que també utilitze per a explicar-los-hi el pas del temps als meus alumnes i alumnes.



Una altra forma de treballar el pas del temps seria amb un conte, com per exemple "Amb el pas del temps" de José Sanabria que relata la història del vaivé del temps, de com canvien les situacions, de com les persones veuen torçar el seu camí amb el pas dels dies, de com les coses perden el seu valor amb els anys ... Aquesta és la història d'aquestes persones i aquestes coses, de com el temps pot barrejar per esdevenir la tripulació d'un mateix vaixell, d'un futur compartit.



No hay comentarios:

Publicar un comentario